donderdag 1 januari 2015

Magneetbord

Kerst + Nieuw = cadeautjes
Cadeautjes krijgen, maar ook cadeautjes geven.  En ik vind ze nog leuker geven als ze zelf gemaakt zijn.
Mijn metekind wou graag een magneetbord.  En ik weigerde om zo'n dom wit bord te kopen (beroepsmisvorming).  Ik ging dat eens vlug zelf in mekaar flansen.

Wat heb je nodig:
  • Een oud kader
  • een bus verf
  • een bus spuitlijm
  • een ijzeren plaat ter grootte van je kader
  • een lap stof
  • nageltjes en een hamer
  • en misschien ook uwen wederhelft om hier en daar een handje toe te steken :-)
Kader vóór
Permanente spuitlijm 3M
Montana Black verf

Je zoekt een plekje in of buiten je huis, waar het niet zo erg is als er een spatje verf achterblijft.  In mijn geval een oude stal (het voordeel van op een boerderij te wonen).
Het kader werd twee maal ingespoten.  En geen half werk, dus werd ook de achterkant van twee witte lagen voorzien.


Transformatie

Ziet e keer oe schoon
Als je ergens toevallig een ijzeren plaat liggen hebt, dan komt die nu goed van pas.  Ik ben ze gaan halen bij iemand die aan ijzercontructie doet. Mijn plaat is 50x60 groot en 4mm dik. 
Je snijdt een lap stof die een 8 tal centimeters groter is langs alle vier de zijden, zodat je genoeg stof hebt om mooi langs de randen om te plooien.  Je spuit je plaat in en kleeft (met behulp van wederhelft) de stof mooi op je plaat.  Goed alle luchtbellen eruit vegen. Plaat omdraaien en hetzelfde doen met de randen van je stof.  Omdat ik geen onafgewerkte achterkant wou heb ik een stuk karton op dezelfde grootte gesneden, ook beplakt met stof en die aan de achterzijde van de plaat gekleefd.  



De achterkant ziet er dus zo uit
De plaat werd hier vervolgens met een beetje TEC7 in het kader gekleefd.  Just to be sure ... Mijn wederhelft heeft er dan vakkundig nageltjes ingeslaan zodat alles goed vast zit en dit is het resultaat:


Stofje: Soft Cactus, Pieke Wieke

Super content


Super mooi toch he? Bijna te mooi om weg te geven.
Dus als je int vervolg een oud kader in huis liggen hebt, niet weggooien! Recycleren is de boodschap.

5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig cadeau... Zou ik ook wel voor mezelf willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi resultaat, zal ze wel super blij mee geweest zijn!
    http://mizolilie.blogspot.be/2014/12/bijna-weer-een-jaar-voorbij.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een super cadeautje! Dat zijn zo van die toffe projectjes waar je veel plezier uit haalt. Ik zou zeggen, maak er gewoon nog eentje voor jezelf ;)

    BeantwoordenVerwijderen