dinsdag 30 december 2014

Appels met een jasje

 
Het is koud buiten dus de appelen willen een jasje! :)

Al heel lang zeurt mijn wederlhelft om zelfgemaakte smoutenbollen. Als we eens een kermis passeren staat hij altijd in twijfel, omdat ik er maar eentje moet hebben. Al tien jaar en half zijn we samen en ik maakte ze nog nooit.

Nu kwam hij gisteren vroeger thuis en hij zei al lachend, ik lust wel smoutenbollen. Hij keek zelfs al in mijn kookboeken om zelf aan de slag te gaan maar opnieuw sloeg zijn twijfel toe. Hij ging in de zetel zitten en ik bekeek mijn Pinterest food-stuff prikbord. :)
Toen ik vroeg of hij appelbeignets wilde, was het antwoord gewillig JA!

En ziehier, voor het eerst in mijn leven: 

Appels met een jasje:
Recept: Pinterest

Voor mij doet dit toch denken aan de kermis maar blijkbaar worden er ook veel beignets of oliebollen gegeten met Oudjaar *oud naar nieuw* in sommige families.
Ze zien er ook wel feestelijk uit... En ze waren echt zo lekker als op de foto ;)

Ook zin gekregen? Ik deel het receptje met jullie:

Nodig:


  • 3 appelen 
  • 1 kopje bloem
  • 1/4 koffielepel bakpoeder
  • 2 eetlepels suiker
  • 1/4 koffielepel kaneel (kan je weglaten als je hier niet gek op bent)
  • 1 eitje losgeklopt
  • 1 kopje melk 
Hoe:

Neem een kom en meng de bloem, het bakpoeder, suiker en kaneel door elkaar. 
Pak een tweede kom en doe het losgeklopte eitje en de melk bij elkaar en roer. 
Zet deze twee opzij.
Gebruik een appelboor om het klokhuis van je appelen eruit te halen. Snijdt de appelen in schijfjes. (zo dik als je zelf wil en het is ook niet nodig ze te schillen)
Als je appel te 'nat' zijn dep ze droog op keukenpapier. 
Meng nu de twee kommen goed met elkaar terwijl je de frituurpan opzet of terwijl je olie heet wordt in de pan. 
Doop je appelen 1 voor 1 in het mengsel en klop het teveel aan mengsel weg op de zijkant van je kom voor je ze in het vet doet. 
Frituur ze in kleine hoeveelheden, 3 met een keer bijvoorbeeld. Draai ze om als de ene kant goudbruin ziet om de andere kant mooi te laten bakken. Eenmaal de twee kanten mooi goudbruin zien, haal je ze eruit en leg je ze een paar seconden op keukenpapier. 
Bloemsuiker erop en klaar!  

Hier vindt je de link naar de oorspronkelijke recepten-site en zij doen er nog een kaneel-suiker-topping op. (Amerikaanse site)

Smakelijk!

ps: opnieuw een pin getest van mijn borden. Goe bezig he! ;)

2 opmerkingen:

  1. Goed idee! Ik heb ze niet zelf gebakken, maar vanochtend vroeg zelf gekocht bij de echte bakker! Ook lekker.
    Ik wens jullie een gezellige Oudejaarsavond en een goed en creatief 2015!

    BeantwoordenVerwijderen