dinsdag 5 november 2013

Baby- sazie (dekentje)

Dit is een post van november 2013

Er is niets leuker dan... zwangere vrienden!!! De peter van Lowie en zijn vriendin verwachten een baby'tje! Lowie krijgt dus een speelkameraadje.

Eerder maakte ik al een babymand en envelopdekentje voor haar, als verrassing. 


Nu kwam ze zelf met de vraag of ik geen sazie'tje (dekentje) wilde maken voor in het ziekenhuis. 'Natuurlijk!' was mijn antwoord. Zelf heb ik heel wat stofjes in huis, maar welke kleuren ze nu het liefst in het dekentje wil
 of welke kleuren op de babylijst zouden komen of welke kleuren ze wil in combinatie met de babykamer, wist ik niet. 
Dus ik stelde voor dat ze zelf de stofjes zou halen... Ik stuurde haar naar 'Stoffen Van Leuven' met de verschillende mogelijkheden, van katoen naar fleece naar flannel naar velours... Ze kwam uiteindelijk terug met een heel mooi olifantenstofje en een groene fleece en een paspeltje. Keuze gemaakt. 

De stofjes lagen eigenlijk al van eind augustus in de kast. Maar door haar vorige zaterdag te zien op het feestje van Lowie dacht ik: 'Daar moet ik werk van maken!'. Vorige week maandag ging ik aan de slag:

Je kan die dekentjes in alle maten en mogelijkheden maken. Ik nam het maximum van stof die ze kocht. Bij fleece heb ik toch altijd wat schrik met het rekken. Dus ik spelde mijn mooi rechtgeknipt katoentje op de fleece en knipte zo alles gelijk op maat. Het paspeltje stike ik aan het katoentje vast. En dan... nam ik mijn boventransportvoet (!), jaja u leest het goed! 


Boventransportvoet
Ik kocht deze al een tijdje terug en ik vond het hoog tijd om te testen. De voet werd gemonteerd en ik was er klaar voor! Waw! Blij! De fleece verschoof niet, geen gesleur, geen getrek of gezeur... handig handig handig! Dus de fleece aan het katoentje met paspel stikken ging vlot! Keergat liet ik open, maar voor ik alles keerde ging ik nog even met de overlock over de twee laagjes. Dan keren die handel, dichtnaaien en het dekentje is...

Klaar? Neen, ik zou mezelf niet zijn als ik het zo zou afgeven... dus *ping* = idee!
Flock-tijd. Ik vergrootte het olifantje van de stof en flockte deze op het dekentje. 


Zo blij met het resultaat, wil het bijna zelf houden :)
Maar wees gerust, het staat al ingepakt klaar. Zwanger vriendin weet dat het af is... Dus nu wachten op foto's van dat kleine baby'tje in dat zelfgemaakte sazie'tje.

Hoe dat dekentje eruit ziet? Zo! :)


 



Dekentje opgevouwen en ingepakt! 






Ondertussen is het dekentje bij de toekomstige mama en wachten we vol ongeduld op hun kindje...

Op naar het volgende project!






4 opmerkingen: