dinsdag 24 september 2013

Pilotenmuts

De hippe pilotenmuts

Vandaag de dag zie je piloten naar hun boeing 747 stappen met een aktetas, glad kapsel en strak kostuum. Ooit was dat anders.
Vroeger had je van die stoere piloten, die nog geen ruitje in hun vliegtuig hadden en dus ook een heel andere tenue droegen. Je kent ze wel, beige broek met rare vorm, bruine leren jack, witte sjaal (die dan wappert in de wind, zie maar naar de filmpkes), een vliegbril en... muts! Een echte pilotenmuts MET flappen! :)

Gisterenavond dus workshop 'Pilotenmuts' gevolgd bij Gemaakt. De wederhelft was van babysit-dienst en bij aflossing van de wacht sjeesde ik richting Oostende om toch op tijd te zijn voor de les. Het was echt een gezellig avond. We waren met drie dames die de les volgden en Miek kwam deze keer mee aan tafel zitten om zelf ook een muts te maken. We kozen een katoentje voor de buitenkant en een zacht stofje voor de binnenkant. (De muts is ook omkeerbaar, dus dat maakt het extra hip.) Na het kiezen kregen we de patroontjes en uitleg en gingen we aan het knippen. Er werd gebabbeld, gelachen, weetjes verteld, reis en restaurantadresjes uitgewisseld... 

1 iemand had nog nooit genaaid en bracht haar eigen naaimachine mee. Op zich natuurlijk niets mis mee maar na een tijdje werden we een geur gewaar en die werd echt erger  en stinken. We dachten eerst; 'Het strijkijzer!'. 'Nee nee, toch nie.' 'De geur komt misschien van buiten?' Nadat de deur openging: 'Nee nee, ook nie.' Zegt de dame van het naaimachine plots: 'Ik denk dat het mijn naaimachine is!' En inderdaad, het naaimachine, gekregen van haar schoonmama, had misschien net iets te lang stilgestaan en gaf een geurtje af... We hebben eens goed gelachen, even de deur opengezet om te verluchten. De dame nam een naaimachine van Gemaakt en we gingen allemaal weer aan de slag... Eind goed al goed! :)

Ik ben echt blij met het resultaat. En de andere dames ook! Ook dit patroon ging vlotjes in elkaar. Even ging ik de mist in met mijn blauwe teddy, misschien iets te hard getrokken en scheelde plots wel 5cm. Gelukkig was het flapje gewoon afknippen voldoende en kon ik gewoon verder, zonder iets te moeten losmaken of opnieuw te moeten beginnen. Tegenwoordig heb je de hipste varianten en kun je het leer van vroeger vervangen door een leuk katoentje en aan de binnenkant kun je kiezen voor teddy, nicky velours, schaapje,... De keuzes zijn eindeloos. 
Ik persoonlijk vind het patroon die Miek koos mooier dan die in de 'Stof voor doe het zelvers' boek. Het ziet er allemaal wat gestroomlijnder uit, vind ik, en de flappen zijn mooi rond en sluit mooi aan bij de achterkant van de muts enzo... persoonlijke smaak natuurlijk, maar ik ben heel blij met mijn mutske. Allez, Lowie zijn mutske. (Ik wil er eigenlijk voor mezelf ook één!)


Dat het vandaag iets te warm is voor een pilotenmuts had Lowie ook wel door, dus de aan-foto moet ik jullie weer beloven, (en kleef ik er later dan wel weer bij hier onder) want Lowie trok heel de tijd de muts van zijn hoofd. Wel heeft hij de muts al aandachtig bestudeerd: 




En hier is ie dan:


Stof sterretjes en blauwe teddy: de Gemaakt voorraad

Pilotenmuts met flapje naar beneden

Met een af project reed ik content naar huis... of moet ik zeggen 'vloog' ik naar huis ;)

4 opmerkingen: