woensdag 2 juli 2014

Een vinktas voor Jana

Ik ging eens een tas maken.  De Vinktas.  Jullie wel bekend. Ik heb veel restjes liggen waar ik met gemak nog een tas van kan maken, maar nee, ik koos resoluut voor de Soft Cactus stofjes. Onweerstaanbaar zacht.  


Ik begon vol overgave mijn stofjes te knippen.  We gaan die klus ier eens rap klaren si. NOT! Ten eerste heb ik mijn stof in de verkeerde richting geknipt.  Ik dacht namelijk dat de tas op zich smaller was en heb dus mijn patroon verkeerd op de stof gelegd.  Oe stom kun je zijn?


Er wordt aangeraden om de buitenstof te verstevigen.  Ik koos er voor om zowel de buitenstof als de voeringstof te verstevigen.  Buitenstof met vlieseline H630, voeringstof met H640.  Tijdens het knippen kwam ik tot de constatatie dat ik geen H640 genoeg had om het in één stuk op mijn voeringstof te strijken.  Dan maar in twee stukken, want wachten tot de nieuwe vlieseline binnen komt, is geen optie!  Geduld, geduld, ...


Ik heb ervoor gekozen om geen tassenband te gebruiken, maar mijn hengels zelf te maken.  Ik heb de stof verstevigd met vlieseline H250.  En wat doe ik dan?? Ik stik mijn hengels aan de onderkant van de tas in plaats van aan de voor/achterkant.  Oe stom kun je zijn?  Tornmesje boven halen en uittrekken die handel.  Akkefietje opgelost, we stikken verder.  

"Leg de twee voeringslappen op elkaar (goed op goed) en stik de voering langs drie zijdes op elkaar: de zijnaden en de ondernaad. Laat onderaan een keergat van 10 cm."
Misschien kan ik niet goed tot drie tellen en stikte maar door en door. Inderdaad, de kant die open moest blijven, was ook bijna dicht gestikt.  Tornmesje!!!

Stoffen: Whoopsy Daisy en Wicky Pikes - Soft Cactus

Jeetje, dan denkt een mens om eens vlug een tas in mekaar te steken.  Iets wat makkelijk in een uurtje kan, heeft bij mij zeker zo lang geduurd.  
Soit, ondanks het vele gebruik van het tornmesje en de stof die verkeerd geknipt werd, vind ik mijn tas super mooi.  Ik zou hem bijna zelf willen houden, maar hij wordt cadeau gedaan aan mijn metekindje als een laat Paascadeautje (uhu, je leest het goed).  En nu denken jullie krijgt dat kind enkel maar een tas cadeau?   Nee hoor, die tas wordt gevuld met een doos vol met loom-elastiekjes.  Met twee maanden vakantie voor de deur kan ze armbandjes maken à volonté en haar tas meeslepen naar alle uitstapjes die op de agenda staan.  

En de meter? Die staat weer op een goed blaadje :-)

4 opmerkingen:

  1. wauw mooi! ze zal zeker en vast content zijn!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha, die tas naaien was alvast een heel avontuur! Ik vind hem ook heel mooi trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie tas! En een naaiproject verloopt bij mij meestal ook zo hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen